Et annerledes sunt brød..

1.09.2011

"Draumebrødet"
Her startet dagen med brødbaking. Siden EJ begynte i barnehagen
har jeg bakt brød, tre til fire ganger i uken. Jeg kaldhever de helst over natten,
da bruker man bare en halv pakke gjær og brødene blir utrolig saftig.
Brødet over er derimot laget på en helt annen måte, jeg elsker dem!

Oppskrift:
Du trenger en stooor bolle dette blir tre brød, de går fint an å fryse.
Du trenger:
1 pk store havregryn
1 pk sammalt spelt mel
1 dl grovt sammalt rug eller spelt
1 ts salt
2 ss sesamfrø, 
2 ss gresskarkjerner,
2 ss linfrø(bør kunses for at kroppen skal klare å ta dem opp)
2 ss solsikkekjerner 
Du trenger ikke bruke alle disse de du har, eller har lyst på..
1 liter cultura
7-8 dl varmt vann
Nesten en hel pose natron (altså ikke et krydderglass:)
2-3 ss olivenoje.

Bland sammen det tørre utenom natron.
I en ny bolle som må romme over 2 liter blander du
cultura, olje og natron- la stå i 10- 15 min
Hell det så over melblandingen sammen med varmt vann som du 
fyller oppi den tomme culturaen og rister for å få med alt som er oppi den.
Røres sammen med sleiv, (deigen er ganske bløt) og fylles oppi
tre brødformer med bakepapir i.
Stekes midt i ovnen på 175 grader i 1 time og 45 min.

Dette brødet blir etter min mening perfekt i toastern!






11 kommentarer:

  1. Mmmm disse så gode ut...må kanskje prøve....ønsker deg en fin søndag og god bedring

    Klem

    SvarSlett
  2. Dette brødet her så kjempe godt ut, så dette må virkelig prøves :0)
    Ha en fin søndag, og masse god bedring til vesla.

    Klem Jane.

    SvarSlett
  3. Treffen er hver første mandag i mnd på Kunhletunet dagsenter....skal sende deg en mail når jeg har skrevet programmet for våre ferdig.
    Kos deg på syrommet

    klem

    SvarSlett
  4. Brødet så lekkert ut. Synd arvingene her hjemme er "allergisk mot brød med frø i" :s

    God bedring til vesla.
    Klem

    SvarSlett
  5. Hei..
    FOR EN FLOTT BLOGG:)
    Så stilren, og delikat... Noen tips til hvordan man får den hvite bakgrunnen og fine skrifta?

    Og det brødet hørtes godt ut, jo grovere jo bedre... Så det skal jeg prøve en dag.

    Ha en fin søndag:)
    Klem C

    SvarSlett
  6. Nammis! Er mega-kresen på brød, de må være ferske ellers går de rett i søpla! Ser ut som om dette er et brød som holder seg saftig, og da varer de litt lengre i skapet mitt...

    Håper du har en flott dag - hører at det snør en del :-)

    SvarSlett
  7. Kjekt at du fant bloggen min:) Beklager sent besøk tilbake, men jeg sliter ned nettilgangen, så det blir begrenset hva jeg får gjort online. I morgen håper jeg det er slutt på elendigheten da jeg satser på at routeren blir skiftet:)
    En koselig blogg du har og med nydelige interiør og barnebilder. Du skriver Paradis Norge på profilen din og jeg lurer jo da på om det er Paradis ved Bergen du sikter til. I så fall er vi nesten naboer da!

    SvarSlett
  8. Godt nytt år! Mmm, akkurat brød etter min gane:) med en pakke natron, mener du da en sånn `krydderpose`. Må prøves når vi komer i hus.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  9. tips til sunn matlaging er alltid kjekt å få. Oppskriften din skal jeg virkelig prøve, hørtes kjempegodt ut.

    SvarSlett
  10. Hei Tonje!
    Dette brødet ser utrolig fristende ut!!! Oppskriften må noteres..og prøves en gang:)
    Og for en gledelig nyhet med den lille i magen:))) Håper formen din etter forholdene er bra!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  11. ...og god bedring til vesle EJ!!!
    Håper hun kommer seg, feber er ikke kjekt for de søte små, at dansegleden er kommet er jo et godt tegn:)
    Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett


 

Forever Love © All rights reserved · Theme by Blog Milk · Blogger