Heart Bokeh

6.20.2011

Bokeh (av japansk boke ぼけ, "uskarp") er en fotografisk betegnelse som refererer til områder som er ute av fokus, i et bilde produsert ved hjelp av et fotokamera. Begrenset dybdeskarphet benyttes som et fotografisk virkemiddel ved at man for eksempel gjør bakgrunnen (og/eller forgrunnen) i et fotografi uskarp for å framheve hovedmotivet. Bokeh karakteriserer hvor visuelt tiltalende de uskarpe partiene er. Hvordan kameraet håndterer de lyssterke punktene i disse områdene av størst betydning. Det er å foretrekke at lyse punkter danner sirkulære bokeh-felter (ikke f.eks. femkantete). Kameraer med høyt antall lameller i blenderåpningen gir gjerne bedre forutsetninger for dette.
Kilde: Wikipedia
 Jeg har skrevet om dette før og lovet en oppskrift..... Denne funker på
50 mm objektivet mitt, dog ikke på 5D'en sikkert fordi det er fullformat..
Vi har brukt, (her i huset er det ingeniøren som fikser slike ting) tynn papp
fra et fotoalbum. Oppskriften fant jeg her, ingeniøren valgte å lage et rundt hull i midten
 slik at jeg kan bytte ut hjerte med stjerner eller det jeg måtte ønske.

Ha en god start på uken

10 kommentarer:

  1. Utrolig stilig dette:) må prøves!
    Venter ennå altså? Spennende.... tenker på deg, vet du.

    Hatt en kjempefin helg med kjæresten. Han var med meg å fotograferte i 2 brylluper, vi storkoste oss sammen! Om halvannen mnd blir det hus også.... ! Livet bare smiler til meg, og det håper jeg det gjør til deg også.

    Nyt dagen, vennen!

    Klem Marianne

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder!! Takk for tips, dette skal prøves :-)

    SvarSlett
  3. KJempeflotte bilder!! Skal prøves ut på 50mm når jeg får det tilsendt... Skal bestille det idag.. Juhu :)

    klem

    SvarSlett
  4. FANTASTISK BLOGG, veldig inspirerende!

    Carmina
    www.interiorsoriginals.blogspot.com

    SvarSlett
  5. Oi så moro. det må prøves en gang. Alt man kan gjøre med et kamera altså...

    ha en fin dag.
    klem fra Camilla

    SvarSlett
  6. Wow! så flott bilder! Høres komplisert ut for meg. Men skal prøve en gang!

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  7. Läste "heart broken" först... Men det var ju fel, sån tur var!
    Det där måste jag prova, blir helt underbara bilder!!

    Kram Pernilla

    SvarSlett
  8. Hei, Har endelig tatt meg turen hit for å se hvordan bloggen din er. Nydelig. Og den ideen var smart.. Lurer på om det går an å gjøre det med mobilen også? For jeg tar bilder med sonyen min..

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder, Tonje og tusen takk for oppskriften. Klem Tonje

    SvarSlett


 

Forever Love © All rights reserved · Theme by Blog Milk · Blogger