Red curry suppe

8.23.2012

 
Red curry har vært min rett i mange år nå. 
Her kommer en fritt gjengitt oppskrift fra Urdihuset sin
blogg.
Du trenger:

4 limeblader
5 cm ingefær
1 sitrongress
2 -3 bokser økologisk kokosmelk (jeg heller av vannet) 
3 dl fløte
2-3 ss rød currypaste
1-2 terninger hønsebulong
  Ca 1 dl sweet chilisaus
1 kg scampi
Evt 4-5 kyllingfilet/svinefilet
Grønne grønnsaker som
Sukkererter
Vårløk
Paprika
Brokkoli
evt det du har.
Tomater, bambus,bønner
Frisk koriander
Salt
Kutt limeblader, ingefær og sitrongress i biter og stek i litt olje i ca 2 min ha i currypaste og fres den litt på slutten. Ha i kokosmelk,fløte, buljonterninger og sweet chilisaus. La dette trekke på svak varme i ca 10 min. Dette pleier jeg å gjøre dagen før. Ikke nødvendig men smaken får satt seg skikkelig godt da!
Smak eventuelt suppen til med mer currypasta, sweetchilisaus eller salt. Etter dette siler du suppen for å få ut bitene med limblader, ingefær og sitrongress. Dette er biter som ikke er gode å tygge. Ha suppen tilbake i gryten og ha i scampi. La de trekke til de skifter farge, ca 5 min. Like før servering har du i grønnsakene og kuttet koriander.
Om du har rester kan den godt fryses ta gjerne ut grønnsakene før du gjør dette:)
 
Serveres med ris og gjerne vårruller

2 kommentarer:

  1. Hei Tonje:)
    Den hørtes kjempegod ut!
    Ble skikkelig sulten jeg nå..hihi

    Fin dag til deg!

    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift😃håper jeg våger å prøve selv. Så litt avansert ut☺

    SvarSlett


 

Forever Love © All rights reserved · Theme by Blog Milk · Blogger