Verdens beste brød

3.25.2013


"No-knead bread"

Heter det og jeg tror jeg kan legge til verdens enkleste også,
om du  har tid.
For tid tar det, mellom 12 og 24 timer skal det heves.
Jeg har nå laget det 3 ganger, det beste resultatet var ikke
når de hevet i 24 timer men 12-14 timer..
Det er saftig og godt... Verdens beste spør du meg!

Og nok en gang det enkle ofte det beste!

Bakes i Le Creuset støpejernsgryte 24 cm, med stålknott)
om ikke den har stålknott, kan du ta den av og bare la
skruen stå igjen eller kjøpe en til ca kr 90.

Ingredienser:
6 dl vann
Et stykke gjær på str med en ert
1 spsk havsalt
2 spsk honning
625 gram hvetemel, (jeg bruker spelt og sammalt grov spelt)
Du kan bruke det du ønsker.
1 dl solsikkekjerner eller andre kjerner
 til å drysse i gryten ved baking.

1. Rør gjær og vann sammen. Tilsett salt, honning og mel og 
rør rundt med en gryteskje. Deigen kan tilsettes
pinjekjerner, gresskarkjerner, revne gulerøtter
etter ønske.
Degien skal være helt våt.

2. Sett deigen til heving ved stuetempratur natten over
(minimum 12 timer)

3. Vend deretter deigen 3-4 ganger med en gryteskje og la
den heve videre i 2 timer til.

4. Sett Støpejernsgryten på en rist i ovnen og sett ovnen på
250 grader. Når ovnen (og gryten) er varm, drysses
solsikkekjernene i bunnen av gryten.
Så slipper brødet lett gryten.

5. Hell forsiktig brødet over i gryten.
Stek det i 30 minutter med lokket på, deretter
fjernes lokket og det stekes videre i 15 min.

6. La brødet vile i minst 30 minutter før det skjæres ut.

Lykke til!






5 kommentarer:

  1. Mmm, såg deilig ut.
    Bileta dine er berre så nydelege! Har mista heilt blogglysta sjølv, men dette gjer inspirasjon : )

    SvarSlett
  2. Nam!! Jeg pleier ikke å bake brød selv (kaker er min greie), men elsker å spise det :) God påskeklem fra Miami

    SvarSlett
  3. Baker mye brød, og denne skal prøves. Har ikke denne fineste gryten, men prøver med en form kanskje? God påskehelg!!

    SvarSlett
  4. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett


 

Forever Love © All rights reserved · Theme by Blog Milk · Blogger